6 грудня в Києві традиційно відбувся щорічний Аптечний саміт України, незмінним організатором якого є Аптечна професійна асоціація України.
У заході, де обговорювалися ключові події на фармацевтичному ринку в 2018 р., взяли участь провідні експерти галузі, а також представники влади, бізнесу, регуляторних органів тощо.
Відкрив саміт і розпочав своїм виступом першу сесію голова правління ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» Ігор Червоненко, озвучивши найбільш важливе для представників аптечного ринку на сьогодні питання, яке стосується законопроекту №8591.
Ігор Червоненко зазначив, що законопроект, який нині знаходиться на доопрацюванні в авторів, якщо й має бути в подальшому прийнятий, то тільки з суттєвими змінами, про які від часу його появи говорить аптечний сектор.
Серед озвучених ним пропозицій: запровадження практики встановлення референтних цін на препарати, включені до Національного переліку основних лікарських засобів; поступовий перехід від наявної системи державного врегулювання вартості найнеобхідніших лікарських засобів (шляхом встановлення граничного рівня оптово-відпускної та роздрібної надбавки) до впровадження системи реімбурсації; встановлення правил промоції лікарських засобів з урахуванням європейського досвіду; впровадження електронного рецепту при відпуску Rx-препаратів; впровадження механізмів стимуляції відкриття аптек в сільській місцевості; впровадження механізмів стимуляції відкриття аптек з правом відпуску наркотичних та психотропних речовин та заборона відкриття аптек за однією адресою.
Відрадно, що нарешті ці та інші пропозиції власники аптечних мереж змогли напряму озвучити одному з ініціаторів законопроекту № 8591, народному депутату Ірині Сисоєнко, яка взяла участь у Аптечному саміті.
З побажаннями до учасників Аптечного саміту звернулася також народний депутат України Тетяна Бахтеєва. Вона зазначила, що в цей непростий економічний час треба консолідувати спільні зусилля і в фармацевтичній галузі в тому числі для вирішення всіх проблем.
До речі, перша сесія саміту була присвячена питанням саме фармацевтичній реформі в Україні. Участь у ній також взяли заступник міністра охорони здоров’я України Роман Ілик та генеральний директор фармацевтичного директорату МОЗ Олександр Комаріда.
Виступ Романа Ілика стосувався аптечних новацій 2019 року та регуляції, яка необхідна для аптечної діяльності. Як зазначив заступник міністра, у перспективі до 2025 МОЗ планує впроваджувати стратегію та механізми, що гарантуватимуть доступність, ефективність ліків, створять передумови для зниження цін на ліки. Стратегічні цілі на 2019 рік: збільшити фізичну та економічну доступність ліків для населення, забезпечити громадян якісними ліками з доведеною ефективністю, знизити рівень безвідповідального лікування, організувати належний контроль обігу лікарських засобів тощо. Основні напрямки роботи – розвиток Національного переліку основних лікарських засобів, Урядова програма “Доступні ліки”, біоеквівалентність генеричних препаратів, кодування та маркування лікарських засобів та впровадження нових моделей регулювання цін.
Розповів про кодування 2D лікарських засобів та поділився баченням щодо законопроекту № 8591, в тому числі зупинився на недоліках, а саме обмеженні кількості аптек (1, 4 або 8) та господарської діяльності, що є порушенням Конституції, відсутності рівних умов для аптек, переваги для державних та комунальних закладів тощо.
Змістовними і інформативними для всіх стали виступи директора дослідницької компанії «Проксіма Ресерч» Сергія Іщенка «Фармацевтичний ринок України 2018-2019 – фактори зростання» та маркетинг-менеджера, аптечної мережі «SOparmacy» (Болгарія) Методія Пейчева «Як створити правильну роздрібну модель з фокусом на клієнта: чи дійсно ми знаємо своїх клієнтів? Досвід Болгарії».
Під час другої сесії «Медична реформа в Україні та аптеки» розглядалися питання «Програма «Доступні ліки» – як гроші йдуть за пацієнтом до аптеки?» (інформували голова Національної служби здоров’я Олег Петренко та радник міністра охорони здоров’я України Олесандр Жигінас), «Правове регулювання реімбурсації лікарських засобів у 2019 році. Договір НСЗУ – аптека» (Дмитро Алешко, партнер ЮК «Правовий альянс», «Електронний рецепт, як це буде працювати» (Владислав Костик, начальник департаменту розвитку «Електронне здоров’я»).
Після змістовних виступів до цих спікерів прозвучало чиненайбільше запитань із залу. Присутніх цікавило багато речей: правильне оформлення електронної документації, вчасне отримання коштів, налагодження тісної співпраці.
Голова Національної служби здоров’я України Олег Петренко, зокрема поділився концепцією програми відшкодування лікарських засобів (реімбурсація), яку Національна служба здоров’я буде адмініструвати з 1 квітня 2019 року. Також зазначив, що за 8 місяців роботи НСЗУ проявила себе надійним партнером, виплативши без затримок 2, 5 млрд. грн. медзакладам первинної допомоги. Щодо ряду піднятих питань в ході дискусії, пообіцяв обговорити їх з учасниками аптечного ринку найближчим часом вже за круглим столом.
Не менш жваво відбулася і третя заключна сесія саміту під назвою « У кожного – своє обличчя». Микола Орлов, партнер юридичної компанії «ОМП», розповів про маркетингові договори з аптеками, Валерія Заранка, керівник департаменту компанії «Ipsos Connect», – про силу аптечного бренду, Юлія Кліменюк, chef digital officer АМ “9-1-1”, – про аптеки в інтернеті, Павло Харчик, президент асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор ТОВ «Калина медична виробнича компанія», – про приватну торгову марку в аптеці, Володимир Кравчук, директор Міжнародного центру психології та здорового мислення Positum Systems, – про психологію діяльності.
Участь в підсумковій дискусії взяли Вікторія Запоточна, генеральний директор «ТОРІ ГрупУкраїна» та Тамара Мокроусова, генеральний директор компанії «Біонорика».
Варто зазначити, що більша частина заходу пройшла у формі живих дискусій, активного обговорення шляхів вирішення проблемних спільних питань і втілення в життя перспективних ідей та пропозицій.
До речі, співорганізатором заходу є компанія «УкрКомЕкспо». Серед постійних партнерів – «Біонорика», «Proxima», щотижневик «Аптека». Генеральним спонсором виступила компанія «Софарма Україна», спонсором – АТ “Київський вітамінний завод”.