Інтернет-торгівля лікарськими засобами – питання, яке вже декілька років активно обговорюється аптечними закладами, виробниками ліків і службами доставки. Донині консенсус знайдений не був, оскільки така послуга в умовах діяльності українського ринку мала багато ризиків. Однак, карантин вніс свої корективи і, здається, уряд вирішив дозволити доставку лікарських засобів ліцензіатам, тобто аптечним закладам.
Таке рішення було анонсовано прем’єр-міністром України Денисом Шмигалем і міністром інфраструктури Владиславом Криклієм 23 березня 2020 року. Варто зазначити, що зміни до постанови КМУ від 30.11.2016 № 929 досі не опубліковані, а отже, не набули чинності. Утім, це не заважає багатьом поштовим службам, а також сайтам, які не мають ліцензії, на реалізацію ліків, рекламувати послуги з доставки медпрепаратів.
Аналізуючи проєкт змін, опублікований на сайті міністерства охорони здоров’я України, урядовці вирішили піти спрощеним шляхом, не звертаючи увагу на європейську практику організації такої діяльності, і навіть дозволили доставки рецептурних ліків. А це може бути наслідком значного збільшення випадків неконтрольованого самолікування рецептурними препаратами, які повинні виписуватися виключно лікарями. Міністерство охорони здоров’я ще в лютому 2020 року пропонувало посилити відповідальність за порушення правил відпуску рецептурних ліків, однак, це йде абсолютно в розріз із пропозиціями по дозволу дистанційної торгівлі в запропонованому вигляді.
На сьогодні, згідно з проєктом змін до постанови КМУ від 30.11.2016 № 929, пропонується на період карантину або надзвичайного стану ліцензіатам, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами дозволити здійснювати торгівлю лікарськими засобами й супутніми товарами дистанційно, організовувати та здійснювати доставку лікарських засобів і супутніх товарів безпосередньо споживачам із дотриманням умов зберігання лікарських засобів, визначених виробником під час їх транспортування, зокрема із залученням на договірних засадах операторів поштового зв’язку. Цей пункт не стосується підконтрольних лікарських засобів, сильнодіючих та отруйних, а також ліків, які потребують особливих умов зберігання.
Запропоновані зміни не передбачають чіткого механізму організації доставки ліків, а отже можуть спровокувати значні порушення як з боку недобросовісних ліцензіатів, так і з боку поштових служб щодо дотримання ланцюгу заходів щодо збереженя якості ліків.
Варто зазначити, що такий вид діяльності дозволений не в усіх країнах Європейського Союзу. У багатьох доставляються тільки безрецептурні ліки. Кожна країна впроваджує свої правила інтернетової торгівлі, але є загальні, які визначені Директивою 2001/83/ЄС Європейського парламенту та Ради ЄС від 6 листопада 2001 року.
Держави ведуть реєстр суб’єктів, які займаються дистанційною реалізацією ліків, і реєстр сайтів, на яких дозволено продавати ліки. Найчастіше, суб’єкти господарювання, окрім ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами, отримують ще окрему – для дистанційної торгівлі.
До сайтів, які реалізують ліки, існують чіткі вимоги, за невиконання або порушення яких суб’єкти притягуються до відповідальності.
Детальна інформація про організацію інтернет-торгівлі ліками визначається на рівні національного законодавства кожною країною.
На жаль, запропоновані зміни до Ліцензійних умов виписані доволі нечітко, а отже, є ризик потрапляння до пацієнтів неякісних або фальсифікованих ліків, за доставку яких притягнути до відповідальності буде складно.
Великою проблемою є відсутність норм, які регламентували би можливість продажу ліків через конкретно визначені сайти ліцензованих аптек. Адже власники “сміттєвих ресурсів” та сайтів, які належать суб’єктам господарювання, що не мають ліцензії на реалізацію лікарських засобів, та які пропонують сьогодні ліки від коронавірусу та невиліковних хвороб, ніяк не несуть відповідальність за свої дії.
Є проблема з участю у процесі доставки операторів поштового зв’язку, адже для них відсутні окремі правила доставки ліків та зберігання до моменту їх передачі пацієнту.
Отже, з метою дозволу на території України інтернет-торгівлі лікарськими засобами насамперед зміни повинні бути внесені до Законів України “Про лікарські засоби”, “Про електронну комерцію”, Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу.
Інтернетова торгівля ліками повинна відбуватися виключно на тих сайтах, яким надано на це дозвіл відповідним державним органом. Необхідно передбачити окрему відповідальність для тих суб’єктів, що не є ліцензіатами, але розповсюджують інформацію про продаж ліків і здійснюють їх доставку. Держава повинна почати контролювати неправдиву інформацію про лікарські засоби, яка сьогодні заполонила мережу та виробити дієвий механізм притягнення до відповідальності за такі дії.
З метою дозволу доставки рецептурних ліків, необхідно вирішити проблему недотримання правил відпуску таких ліків. У такому разі, це може бути запровадження електронного рецепту не тільки за програмою “Доступні ліки”, а й на всі рецептурні препарати. Тоді електронний рецепт потраплятиме від лікаря до аптеки, а аптека, отримавши такий документ, зможе зробити доставку ліків пацієнту.
Механізм, запропонований сьогодні, значно послаблює вплив Державної служби з лікарських засобів і контролю за наркотиками на ліцензіатів та провокує неконтрольоване збільшення сайтів, на яких відпускатимуться ліки незрозумілої якості. Також варто пам’ятати, що за інформацією ВООЗ, саме через інтернетові ресурси збувається найбільша частка підроблених ліків.