Сьогодні, в час коли весь світ мобілізувався у боротьбі з пандемією, аптечна галузь опинилась на передовій. Аптеки, розпорядженням КМУ, були віднесені до об’єктів критичної інфраструктури, яким були зобов’язані працювати задля забезпечення людей ліками, засобами індивідуального захисту, дезрозчинами тощо. І тоді, коли всі ЗМІ говорять про героїзм медиків, що борються з поширенням Covid-19 (безперечно, лікарям низький всім уклін!), про фармацевтів чомусь незаслужено мовчать.
Хоча саме фармацевти повсякденно зіштовхуються не тільки з серйозною небезпекою для власного здоров‘я, але і з надзвичайним фізичним та психоемоційним навантаженням, постійно маючи справу зі страхами та обуренням людей. При цьому, фахівці аптек повинні не тільки витримувати все це, а й знаходити в собі сили заспокоїти та підбадьорити пацієнтів, і в той же час надати їм кваліфіковану та якісну фармацевтичну опіку і допомогу.
– Аптекарям завжди не просто. То тільки на перший погляд здається, що там, по той бік скла, в аптеці завжди усміхнені, безтурботні хлопці й дівчата у білих халатиках. Але, що за тими усмішками безліч особистих клопотів, турбот, хвилювань – мало кого з пацієнтів турбує взагалі. А це неправильно. Тим паче, нині, коли країну атакує коронавірус. Всі ми хвилюємося за себе, своїх рідних, близьких, сидячи вдома на карантині. А провізори, фармацевти, як і лікарі, кожного дня на роботі спілкуються з хворими, і в той же час надають їм кваліфіковану та якісну фармацевтичну опіку й допомогу, – говорить директор Аптечної професійної асоціації, професор, доктор фармацевтичних наук Володимир Руденко.
Робота провізора і фармацевта відрізняється досить високим рівнем складності та вимагає спеціальних знань з питань лікознавства. Окрім того, ще й уваги, відповідальності, доброзичливості, активності, швидкості реакції і вміння спілкуватися з людьми. Працюючи у фармацевтичній сфері, потрібно постійно підвищувати рівень своїх знань і навичок, проводити підвищення своєї професійної кваліфікації. Все це також забезпечує вміння виходити зі складних ситуацій, вчить як уникнути конфліктів з пацієнтами аптек. Але зараз все частіше люди можуть приходити до аптек психологічно напруженими та роздратованими, що викликано безпорадністю перед хворобою та карантинними обмеженнями.
Чого тільки не доводиться аптекарю за першим столом вислуховувати протягом дня. Нині трохи менше стало черг і відвідувачів, а перші дні це дійсно була передова. Нестача масок, антисептиків, ажіотаж навколо тих чи інших ліків… Тому соцмережі просто вибухнули коментарями від аптечних працівників, де було багато і розпачу, і болю, і сподівань на взаєморозуміння та підтримку з боку влади, керівників аптечних закладів, колег та населення.
– АПАУ в перші ж дні карантину підготувало ряд звернень і в листах, і через ЗМІ, і у відеоформаті (до Президента, Уряду, МОЗ, власників аптечних мереж), спрямованих на підтримку саме провізорів та фармацевтів, – розповідає Володимир Руденко. – Також було підготовлено і ряд роз’яснюючих матеріалів щодо стандартів фармацевтичної допомоги, дотримання санітарних норм, правил та поведінки працівників аптек під час карантинних заходів тощо. Але, звісно ж, і аптечні мережі (маю на увазі учасників нашої спілки) робили і роблять немало в цьому плані. Завдання для всіх номер один – подбати про здоров’я своїх працівників аптек під час карантину, забезпечити їх засобами індивідуального захисту та антисептичними розчинами. Крім того, ще необхідно усіх проінструктувати та навчити усім цим правильно користуватись.
Так, ще на початку теперішніх подій, однією з перших приклад подала всім компанія «D.S.», розробивши певні заходи, спрямовані на те, аби аптекарі були максимально захищеними, не залишалися з проблемою сьогодення наодинці. Одним із важливих пунктів цих заходів стало страхування працівників на випадок захворювання на коронавірус COVID-19, у зв’язку з чим було укладено відповідні договори зі страховою компанією. Також було вирішення питання доїзду працівників на роботу, грошового заохочення, корпоративного зв’язку тощо.
Ось, до речі, що про свою «передову» розповідає завідувач аптеки «D.S.» в Ужгороді Вікторія Ковальова:
«Тепер фармацевти працюють у великому фізичному й психічному напруженні. Цей стан небезпечний передусім для їхнього здоров’я, адже внаслідок постійного стресу імунітет слабшає. Також він може впливати і на якість фармопіки: слід визнати, що знервований провізор – великий виклик для суспільства в кризових умовах. Утім, ми працюємо над собою: дбаємо про збереження внутрішнього балансу та власний захист, вибудовуємо правильну лінію поведінки у роботі з клієнтами, організовуємо процес відпуску медикаментів та виробів медичного призначенням максимально швидко і професійно. Також усіляко намагаємося стримувати паніку, що сьогодні панує в суспільстві та через яку люди викупили запаси медикаментів з аптек на кілька місяців вперед. Ми пояснюємо пацієнтам, чому слід сумлінно дотримуватися правил безпеки на карантині – так, це важко, це новий досвід для всіх нас, утім, від відповідальності кожного залежить не тільки його життя, але й здоров’я людей довкола».
Дуже доречно про вплив фейкової інформації на свідомість пацієнтів висловилася
завідувач аптеки «D.S.» у Львові Ірини Давидович:
«Працювати значно легше, коли любиш свою роботу. Приємно, коли клієнти дякують за нашу працю в цей непростий час. Звісно, є чимало наляканих людей. Зараз усі ми фактично живемо в онлайн-просторі, у якому багато фейкових новин. Дуже бракує актуальної та правдивої інформації. Люди часто вірять у вигадки недобросовісних осіб, через що непокояться і зляться.
Найважче пояснити клієнтам, що сьогодні вкрай важливо звести перебування в аптеках до мінімуму. Доцільно резервувати ліки заздалегідь – через аптечні сайти, мобільні додатки. У нашій мережі, наприклад, це також можна зробити і за допомогою Центру підтримки клієнтів. Також краще купувати препарати не пластинками, а упаковками, якщо йдеться про лікування хронічних захворювань. Утім, більшість пацієнтів не може собі цього дозволити, що зумовлено їхнім складним фінансовим становищем. Ми, фармацевти, ставимося до всіх клієнтів із розумінням та готовністю допомогти».
З перших днів карантину за безпеку та здоров’я кожного працівника турбується і компанія «Конекс»: забезпечують захисними масками, рукавичками та окулярами, встановили додаткові захисні екрани в аптеках, проводиться регулярна дезінфекція всіх приміщень та транспорту, який доставляє ліки зі складу до аптек. У мережі подбали не лише про фізичний стан працівників, але й психоемоційний. Для цього в штаті компанії працює психолог, який допомагає зняти емоційну напругу та позбутись стресу, уміти знаходити джерела проблем та дає поради щодо їх усунення, підтримує та надихає працівників.
Керівництво компанії розуміє, що не тільки захисні засоби потрібні працівникам першого столу, але й звичайне тепле слово. Тому постійно звертається до них підтримуючими листами:
«Дорогі дівчата та хлопці!
Сьогодні Вам потрібно бути сильними, як ніколи. І сьогодні ми вдячні Вам, як ніколи!
За те, що попри надзвичайний тиск і колосальне навантаження, попри втому і безсилля, Ви знаходите мужність щодня робити свою, таку важливу справу. І Ви робите її найкраще!
Ми розуміємо, як Вам важко і що іноді вся ця титанічна праця здається надзвичайно невдячною. Але Ваша робота віддячиться врятованими життями! Вона віддячиться кожним хворим на гіпертонію чи діабет, астму чи пневмонію, які завдяки Вашій роботі мають безперебійний доступ до ліків.
Ви не тільки серце нашої компанії, а і янголи-охоронці для кожного українця. Пам’ятайте про це і бережіть себе!
Ви герої в наших очах!
Сили Вам і терпіння!».
Це лише приклад двох аптечних мереж. Але усі учасники ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» (аптечні мережі) можуть беззаперечно поділитися своїми напрацюваннями в цьому плані.
– Варто зазначити, що не тільки рекламою ліків сьогодні наповнені сторінки в соцмережах наших аптек. Всі вони активно займаються поширенням довідкової інформації для населення щодо того, як пережити карантин, що це за хвороба і як себе від неї по можливості убезпечити. Відеоролики, інфографіка, дописи – це теж великий об’єм щоденної роботи, яку роблять працівники аптечної галузі нині, – додає директор АПАУ.
Багато викликів, багато нових проблем постало перед усіма й аптеками в тому числі, якщо не в першу чергу. Добре, що питання відсутності масок, антисептиків поступово вирішується, адже почали звинувачувати в цьому саме аптеки і фармацевтів.
Крім того, додають клопотів різного роду перевірки аптечних закладів регуляторними органами. Ми також з цього приводу звернулись до влади щодо врегулювання цього питання, просили у своїх зверненнях, знову ж таки, до Президента, прем’єра та інших посадовців з розумінням підійти до проблем діяльності аптек у цей надзвичайно важкий для всіх час. Адже перевірки діяльності можливо зробити і після закінчення карантину і тоді при виявленні порушень покарати порушників. Нещодавно ще негативну реакцію у фармацевтів викликала інформація про те, що уряд рекомендує окремим закладам, в т.ч. і аптекам працювати цілодобово. Урядовці пояснили свої рішення тим, що це сприятиме зменшенню черг і скупчень відвідувачів та забезпечить виконання запроваджених протиепідемічних заходів.
На наш погляд це не зовсім вдала рекомендація. Адже аптек в країні достатньо, в тому числі тих, які вже працюють цілодобово.
Аптекарі ж у своїх відгуках зазначали, що черг в аптеках нині практично нема, відвідувачів поменшало тож працювати цілодобово немає потреби.
– Насправді – це всього-на-всього рекомендації, – пояснює директор АПАУ Володимир Руденко. – Брати їх у роботу чи ні – вирішує керівництво кожної аптеки залежно від ситуації. Тобто якщо є потреба у цілодобових послугах, то, вони ймовірно, вже надаються або вони будуть надаватися. Наразі нагальної необхідності переводити всі аптеки у цілодобовий режим роботи немає. Ми й справді спостерігаємо зараз іншу тенденцію: в аптеках основний асортимент лікарських засобів – у наявності, їх можна придбати у зручний час. До того ж кількість аптек, зокрема цілодобових, достатня у кожному населеному пункті, щоби забезпечити людей необхідним. Та й виконати такі рекомендації досить непросто. Бо, по-перше, потрібно буде забезпечити цілодобову охорону аптеки, а по-друге, знайти нових працівників для організації цілодобової роботи. Бо ж не можна людину, яка інколи одна в штаті аптеки, змусити працювати цілодобово.
Коли закінчиться карантин наразі невідомо. Прогнози різні. Звичайно ж, хочеться аби лихо якнайшвидше відступило, й країна мала можливість повернутися до звичного життя. Але нині маємо, що маємо. Тому сьогодні головним залишається турбота і повага як один до одного, так і до тих людей, які щодня роблять свою роботу, ризикуючи власним здоров‘ям, щоб вберегти здоров‘я українців. Серед них і провізори та фармацевти. Не забуваймо про це!