Пацієнтів в аптеці мають обслуговували фахівці з професійною освітою

Якщо виникають проблеми зі здоров’ям, то часто хворі спочатку йдуть навіть не в лікарню, а в аптеку, аби запитати поради  та  придбати необхідні ліки. «Чи є якісь дешевші аналоги цього лікарського засобу?», « А яка різниця між тим і цим препаратом?»,  «Дайте мені щось від болю у горлі…».  Ці та інші питання-прохання чують провізори й фармацевти безперестанку.  Особливо останнім часом. Бо хоч, ліків від коронавірусу й немає, але є тривога, хвилювання, які в першу чергу ведуть українців саме до аптеки. І хоч, у зв’язку з цим аптекарям, доводиться частіше нині чути негатив, ніж навпаки. Та кожен з тих працівників, хто стоїть за першим столом, знає, що добре слово за такої ситуації, важливіше, ніж самі ліки.

Про фармацевтів і провізорів та якість обслуговування в українських аптеках поспілкувалися з доктором фармацевтичних наук, професором, директором Аптечної професійної асоціації України (АПАУ) Володимиром Руденком:

– Володимире Васильовичу, ті умови в які сьогодні потрапив весь світ, як переживають аптекарі?

– Звісно ж, непросто. Непросто  і тим, хто приходить в аптеку, і тим, хто там працює. Тому на початку карантину ми зверталися неодноразово до наших громадян без потреб не виходити з дому й не відвідувати аптечні заклади, аби не наражати на небезпеку себе й тих, хто відпускає ліки. Бо ж ризиків вистачає. Є, на жаль, й випадки зараження працівників аптек небезпечною для всіх нас хворобою COVID-19. Також  з появою на території України вірусу першочерговим було питання забезпечення всім необхідним провізорів та фармацевтів. І можу сказати, що власники аптечних мереж – члени ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» зробили багато для того, щоб аптечні працівники були забезпечені всім необхідним для виконання своїх професійних обов’язків.

– Ви говорите про провізорів і фармацевтів окремо. А яка між ними різниця? 

Різниця у рівні освіти. Кваліфікацію «Провізор» отримують фахівці, які закінчили вузи 3-4 рівня акредитації (факультети медичних вищих навчальних закладів або НФАУ), а фармацевта – 1-2 рівень (коледжі, медучилища). Зауважу, що фахівці з освітою фармацевта не можуть займати всі ті посади в аптеках, на яких мають працювати лише провізори.

– Щоб працювати в аптеці, треба мати яку освіту?

Звісно ж, в аптеці обов’язково мають працювати фахівці з фармацевтичною освітою. Не з медичною, зверніть увагу, а саме з фармацевтичною.  У вузах цій професії навчають 5 років.

– Де в Україні її можна здобути? Адже саме час вступної кампанії.

– Фармацевтичну освіту в Україні зараз можна отримати у Національному фармацевтичному університеті (Харків) і на 17 фармацевтичних факультетах різних вузів. 6 установ готують фахівців за напрямом підготовки «Промислова фармація». Фахівців середньої ланки (фармацевтів) готують 32 вищих медичних навчальних заклади 1-2 рівнів акредитації (медичні училища та фармацевтичні коледжі).  До того ж професія завжди затребувана.

Провізори, фармацевти надають фахові фармацевтичні послуги та здійснюють фармацевтичну опіку пацієнта. Жодна комп’ютерна програма не може замінити таких фахівців. Разом з тим, кожен фахівець із фармосвітою має вміти професійно використовувати спеціальні комп’ютерні програми та працювати з сучасною комп’ютерною технікою.

– А яка Ваша думка стосовно того, що часом пацієнтів консультують щодо придбання тих чи інших ліків онлайн люди без дипломів взагалі – звичайні продавці-консультанти, які приймають замовлення?

– Негативна, звісно ж. Бо за цим стоїть велика загроза  здоров’ю наших громадян. Тому хочу, користуючись можливістю, звернути увагу всіх пацієнтів, особливо тих, хто придбаває ліки онлайн. Бажано робити це виключно на сайтах ліцензованих аптек, де можна також отримати консультацію щодо замовленого лікарського засобу саме у фахівця з освітою. Її не нададуть жоден із сторонніх консультантів чи кур’єрів. Та й взагалі раджу уникати сумнівних ресурсів, які незаконно пропонують ті чи інші лікарські препарати. Бережіть себе і своїх рідних.

Тут, до речі, хочу зазначити, що Кабінет міністрів дозволив ліцензіатам здійснювати торгівлю лікарськими засобами та супутніми товарами дистанційно лише на час карантину. У кожної аптеки-ліцензіата є свої сайти, де можна оформити замовлення. Але є й інші недобросовісні підприємці, які не маючи на це ніякого права, пропонують громадянам ліки, заманюючи дешевшою ціною і нібито безкоштовною доставкою. Хоча насправді все далеко не так.

– Маєте когось конкретно на увазі?

Ну, от, наприклад, ЗМІ активно поширюється реклама  «Ліки-24». Власники цього ресурсу афішують співпрацю з аптечними мережами, які не мають до них жодного стосунку. Тобто, людина, зайшовши на їхній сайт і замовивши лікарські засоби нібито в конкретній аптеці, в результаті отримує ліки невідомо звідки. А якщо вони неякісні? Кого буде звинувачувати? Звісно ж, ту аптеку, в якій, як вона думає, їх придбавали для неї. До речі, обіцяної безкоштовної доставки від них пацієнти не отримують взагалі. Більше того, щодо неправомірної діяльності «Ліки-24» АПАУ звернулася до правоохоронних органів.

–  Хіба в аптеках нема ризику придбати фальсифіковані ліки?

– Є, але мінімальний. Аптеки закуповують ліки у ліцензованих постачальників, та й перевіряються вони постійно. Відповідно до чинного законодавства, Державну службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками визначено як основний регуляторний та контролюючий орган у фармацевтичній галузі. Ця служба проводить передліцензійні перевірки. Якщо заявник відповідає вимогам Ліцензійних умов, то йому видається ліцензія на такі види фармацевтичної діяльності як виробництво, імпорт, оптову та роздрібну торгівлю, а також ліцензію на обіг наркотичних лікарських засобів, залежно від поданої заяви. Виходячи з вимог ліцензійних умов та інших нормативних актів, які регулюють аптечну діяльність, ця служба контролює якість лікарських засобів та професійну діяльність аптек, у тому числі й кваліфікацію працівників аптек.

– Виникає ще одне питання,  як зрозуміти, що перед тобою за «першим столом»  саме професіонал, а не навпаки?

– При відвідуванні аптеки, пацієнт має звернути увагу на бейдж фахівця, який його обслуговує. Відпускати лікарські засоби мають право виключно фахівці з освітою провізора чи фармацевта, а отже і на бейджику має бут

Пацієнтів в аптеці мають обслуговували фахівці з професійною освітою

Якщо виникають проблеми зі здоров’ям, то часто хворі спочатку йдуть навіть не в лікарню, а в аптеку, аби запитати поради  та  придбати необхідні ліки. «Чи є якісь дешевші аналоги цього лікарського засобу?», « А яка різниця між тим і цим препаратом?»,  «Дайте мені щось від болю у горлі…».  Ці та інші питання-прохання чують провізори й фармацевти безперестанку.  Особливо останнім часом. Бо хоч, ліків від коронавірусу й немає, але є тривога, хвилювання, які в першу чергу ведуть українців саме до аптеки. І хоч, у зв’язку з цим аптекарям, доводиться частіше нині чути негатив, ніж навпаки. Та кожен з тих працівників, хто стоїть за першим столом, знає, що добре слово за такої ситуації, важливіше, ніж самі ліки.

Про фармацевтів і провізорів та якість обслуговування в українських аптеках поспілкувалися з доктором фармацевтичних наук, професором, директором Аптечної професійної асоціації України (АПАУ) Володимиром Руденком:

– Володимире Васильовичу, ті умови в які сьогодні потрапив весь світ, як переживають аптекарі?

– Звісно ж, непросто. Непросто  і тим, хто приходить в аптеку, і тим, хто там працює. Тому на початку карантину ми зверталися неодноразово до наших громадян без потреб не виходити з дому й не відвідувати аптечні заклади, аби не наражати на небезпеку себе й тих, хто відпускає ліки. Бо ж ризиків вистачає. Є, на жаль, й випадки зараження працівників аптек небезпечною для всіх нас хворобою COVID-19. Також  з появою на території України вірусу першочерговим було питання забезпечення всім необхідним провізорів та фармацевтів. І можу сказати, що власники аптечних мереж – члени ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» зробили багато для того, щоб аптечні працівники були забезпечені всім необхідним для виконання своїх професійних обов’язків.

– Ви говорите про провізорів і фармацевтів окремо. А яка між ними різниця? 

Різниця у рівні освіти. Кваліфікацію «Провізор» отримують фахівці, які закінчили вузи 3-4 рівня акредитації (факультети медичних вищих навчальних закладів або НФАУ), а фармацевта – 1-2 рівень (коледжі, медучилища). Зауважу, що фахівці з освітою фармацевта не можуть займати всі ті посади в аптеках, на яких мають працювати лише провізори.

– Щоб працювати в аптеці, треба мати яку освіту?

Звісно ж, в аптеці обов’язково мають працювати фахівці з фармацевтичною освітою. Не з медичною, зверніть увагу, а саме з фармацевтичною.  У вузах цій професії навчають 5 років.

– Де в Україні її можна здобути? Адже саме час вступної кампанії.

– Фармацевтичну освіту в Україні зараз можна отримати у Національному фармацевтичному університеті (Харків) і на 17 фармацевтичних факультетах різних вузів. 6 установ готують фахівців за напрямом підготовки «Промислова фармація». Фахівців середньої ланки (фармацевтів) готують 32 вищих медичних навчальних заклади 1-2 рівнів акредитації (медичні училища та фармацевтичні коледжі).  До того ж професія завжди затребувана.

Провізори, фармацевти надають фахові фармацевтичні послуги та здійснюють фармацевтичну опіку пацієнта. Жодна комп’ютерна програма не може замінити таких фахівців. Разом з тим, кожен фахівець із фармосвітою має вміти професійно використовувати спеціальні комп’ютерні програми та працювати з сучасною комп’ютерною технікою.

– А яка Ваша думка стосовно того, що часом пацієнтів консультують щодо придбання тих чи інших ліків онлайн люди без дипломів взагалі – звичайні продавці-консультанти, які приймають замовлення?

– Негативна, звісно ж. Бо за цим стоїть велика загроза  здоров’ю наших громадян. Тому хочу, користуючись можливістю, звернути увагу всіх пацієнтів, особливо тих, хто придбаває ліки онлайн. Бажано робити це виключно на сайтах ліцензованих аптек, де можна також отримати консультацію щодо замовленого лікарського засобу саме у фахівця з освітою. Її не нададуть жоден із сторонніх консультантів чи кур’єрів. Та й взагалі раджу уникати сумнівних ресурсів, які незаконно пропонують ті чи інші лікарські препарати. Бережіть себе і своїх рідних.

Тут, до речі, хочу зазначити, що Кабінет міністрів дозволив ліцензіатам здійснювати торгівлю лікарськими засобами та супутніми товарами дистанційно лише на час карантину. У кожної аптеки-ліцензіата є свої сайти, де можна оформити замовлення. Але є й інші недобросовісні підприємці, які не маючи на це ніякого права, пропонують громадянам ліки, заманюючи дешевшою ціною і нібито безкоштовною доставкою. Хоча насправді все далеко не так.

– Маєте когось конкретно на увазі?

Ну, от, наприклад, ЗМІ активно поширюється реклама  «Ліки-24». Власники цього ресурсу афішують співпрацю з аптечними мережами, які не мають до них жодного стосунку. Тобто, людина, зайшовши на їхній сайт і замовивши лікарські засоби нібито в конкретній аптеці, в результаті отримує ліки невідомо звідки. А якщо вони неякісні? Кого буде звинувачувати? Звісно ж, ту аптеку, в якій, як вона думає, їх придбавали для неї. До речі, обіцяної безкоштовної доставки від них пацієнти не отримують взагалі. Більше того, щодо неправомірної діяльності «Ліки-24» АПАУ звернулася до правоохоронних органів.

–  Хіба в аптеках нема ризику придбати фальсифіковані ліки?

– Є, але мінімальний. Аптеки закуповують ліки у ліцензованих постачальників, та й перевіряються вони постійно. Відповідно до чинного законодавства, Державну службу України з лікарських засобів та контролю за наркотиками визначено як основний регуляторний та контролюючий орган у фармацевтичній галузі. Ця служба проводить передліцензійні перевірки. Якщо заявник відповідає вимогам Ліцензійних умов, то йому видається ліцензія на такі види фармацевтичної діяльності як виробництво, імпорт, оптову та роздрібну торгівлю, а також ліцензію на обіг наркотичних лікарських засобів, залежно від поданої заяви. Виходячи з вимог ліцензійних умов та інших нормативних актів, які регулюють аптечну діяльність, ця служба контролює якість лікарських засобів та професійну діяльність аптек, у тому числі й кваліфікацію працівників аптек.

– Виникає ще одне питання,  як зрозуміти, що перед тобою за «першим столом»  саме професіонал, а не навпаки?

– При відвідуванні аптеки, пацієнт має звернути увагу на бейдж фахівця, який його обслуговує. Відпускати лікарські засоби мають право виключно фахівці з освітою провізора чи фармацевта, а отже і на бейджику має бути вказано окрім імені та прізвища також кваліфікація. Якщо там інша інформація – ця людина не має права відпускати лікарські засоби.

В ситуації, коли вас намагається обслуговувати такий «спеціаліст», вам необхідно звернутися до керівника аптеки за роз’ясненням, або повідомити  регуляторні органи задля проведення перевірки такого закладу. Пацієнти мають повне право вимагати, аби їх обслуговували фахівці з професійною освітою.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *