Вчора, 13 липня, Верховна Рада України прийняла в цілому закон №3719 «Про внесення змін до п.3 розділу Х «Перехідні та прикінцеві положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі».

Як вплинуть прийняті парламентарями зміни на реформу деінституціалізації – розповідають експерти проєкту Міністерства соціальної політики, що здійснюється за підтримки Світового Банку, «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області».

Володимир Кузьмінський – керівник, експерт проєкту:

«На нашу думку прийняті зміни до Закону «Про повну загальну середню освіту» створюють дуже поганий прецедент з точки зору теорії управління змінами. В Україні й так реформи йдуть дуже мляво. Подекуди ми робимо один крок уперед, а потім – два назад. З прийняттям цих змін у громадськості може скластися хибна думка, що будь-яку реформу можна загальмувати.

Дуже прикро, що у нас не оцінюються наслідки прийняття тих чи інших рішень. За своєю суттю будь-яка реформа – це зміна, а змінами потрібно управляти. Ще у далекому 46-му році двадцятого сторіччя, відомий соціальний психолог Курт Левін у своїй моделі трьох кроків описав те, що відбулося у нас із прийняттям змін до вищезгаданого закону. Називається це явище – відкат.

Отже, позитивні моменти, що є у прийнятому законі (наприклад, розширення переліку типів закладів, на які може бути перетворено санаторні школи-інтернати) нівелюються. З точки зору управління змінами –  прийняті зміни загальмують реформу деінституціалізації. Як тільки мова зайде про реформу інших типів інтернатних закладів, ніхто не буде робити ніяких кроків, розуміючи, що усе може ще змінитися. До того ж, прийняті зміни базуються виключно на інтересах дорослих, а не дитини. Наслідки всього цього ми відчуємо відразу після опублікування закону після підпису Президента».

Андрій Міщенко – експерт проєкту, юрист:

«Зазначу, що закон, у разі підписання Президентом України, набуде чинності наступного дня після його опублікування. Серед позитивного в документі є те, що не змінився час, відведений для перетворення санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) в інший тип закладів загальної середньої освіти, – до 18 березня 2021 року.

Також, гадаю, непогано, що збільшилися можливості для трансформації. Закон розширює перелік типів закладів загальної середньої освіти, на які може бути перетворено санаторні школи (санаторні школи-інтернати). У чинному законі було можливо їх перетворення лише у ліцеї, а в прийнятому законі – перетворення на один із типів закладів загальної середньої освіти, передбачених статтею 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту», серед яких, зокрема, початкова школа, гімназія, ліцей, спеціальна школа, навчально-реабілітаційний центр тощо.

Варто відмітити, що законом прямо передбачено норму, згідно з якою засновники санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) у разі відмови від їх перетворення на один з типів закладів загальної середньої освіти, передбачених законом, мають припинити такі заклади освіти шляхом їх реорганізації чи ліквідації. Хоча, тут слід зазначити, що це загальне право у них існує, відповідно до цивільного законодавства.

Серед проблем, які стримуватимуть реформу закладів інституційного догляду і виховання є те, що скасовується заборона санаторним школам (санаторним школам-інтернатам) здійснювати набір учнів до 1-9-х класів, тобто зазначені заклади освіти матимуть право проводити такий набір учнів на 2020-2021 навчальний рік.

Загалом, зазначені зміни оцінити однозначно досить важко. З одного боку, можна сказати, що вони дозволяють здійснювати перетворення санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) більш еволюційним шляхом та розширюють перелік типів закладів загальної середньої освіти, на які їх може бути перетворено. Аргументом проти таких змін є те, що динаміка перетворення санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) може сповільнитися.

При цьому слід враховувати, що до 18 березня 2021 року перетворення подібних закладів має завершитися. Тобто учні, зараховані до санаторних шкіл (санаторних шкіл-інтернатів) на навчання з 1 вересня 2020 року, у 2021 році мають завершувати навчальний рік вже у нових типах закладів загальної середньої освіти».

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *