Наталія Петрівська,
юрист фармацевтичного права

Останні події з поширення коронавірусної інфекції та наслідків її розповсюдження внесли корективи в роботу багатьох закладів громадського харчування, розважальних центрів інших підприємств та установ, в тому числі органів державної влади. Один з способів убезпечити себе від зараження вірусом – зменшення контактів спілкування з іншими особами, організація дистанційного процесу роботи, навчання тощо.

Однак, такими заходами для збереження власного здоров`я не зможуть скористатись медичні та фармацевтичні працівники. Під час епідемій, ці професії стають одними з найважливіших, а значить і найуразливішими.

Наразі, кожен аптечний заклад повинен переглянути та посилити порядок виконання санітарно-епідеміологічних заходів, які допоможуть зберегти здоров`я працівників.

13 березня 2020 року Міністерством охорони здоров`я України прийнято Наказ № 663  “Про оптимізацію заходів щодо недопущення занесення і поширення на території України випадків COVID-19”, яким затверджено стандарти медичної та фармацевтичної допомоги. Стандарт фармацевтичної допомоги розповсюджується на всіх юридичних осіб незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, фізичних осіб – підприємців, які провадять господарську діяльність з оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами та мають відповідну ліцензію.

В аптечному закладі на час епідемії повинні бути організовані особливі умови робочого процесу для забезпечення захисту фармацевтичних працівників при контакті з особами, які можуть бути інфіковані COVID-19, та розроблено план дій в надзвичайній ситуації за наявності перших проявів симптомів респіраторних захворювань співробітників, зокрема: порядку застосування засобів індивідуального захисту; інформування щодо методів дезінфекції приміщень аптечних закладів; здійснення моніторингу стану здоров’я співробітників; здійснення контролю за медичними відходами.

Варто нагадати, що саме суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити санітарно-гігієнічні  умови  для  роботи  персоналу аптечних закладів  та їх  структурних підрозділів, згідно з чинним законодавством. Відповідальність за невиконання вимог покладається на керівників таких суб’єктів.


Організація робочого процесу провізорів та фармацевтів.

Згідно із Постановою КМУ від 30.11.2016 № 929 (далі -Ліцензійні умови), кожне робоче місце в аптеці повинно бути обладнано пристроями для захисту працівників від прямої крапельної інфекції.

Працівники аптек повинні мати медичні книжки, а щойно прийняті нові співробітники пройти медичний огляд. Правильнаорганізація роботи фармацевтівзалежить від належно укомплектованого штату співробітників та створених необхідних умов праці у часи роботи з додатковим навантаженням.

Час та режим роботи аптечного закладу може змінюватись суб`єктом господарювання самостійно (окрім державних та комунальних аптек), але з дотриманням вимог трудового законодавства. Такі зміни у робочому процесі ліцензіату необхідно закріпити відповідним наказом по підприємству.

Згідно із Стандартами медичної допомоги, профілактичні заходи є ключовими, і вони є однаковими як для сфериохорониздоров’я, так і для населення в цілому. Найбільш ефективними профілактичними заходами для населення, які можуть використовуватись і працівниками аптек, є: часта обробка рук (спиртовмісним антисептиком, якщо руки візуально не забруднені або з милом і водою, якщо руки брудні); уникання торкання очей, носа та рота; респіраторна гігієна та етикет кашлю (кашель або чхання в зігнутий лікоть або хустинку з її утилізацією в подальшому); носіння медичної маски; підтримання соціальної дистанції (не менше 1,5 м) від осіб з респіраторними симптомами.

Враховуючи збільшений потік відвідувачів аптек, фармацевтам доцільно працювати у рукавичках. Працівники аптек повинні бути забезпечені технологічним одягом і взуттям. Не треба забувати про провітрювання приміщень, технічні перерви, а також заходи, які можуть зменшити одночасне скупчення великої кількості людей в аптеці.

Використання засобів індивідуального захисту повинно базуватися на оцінці ризику, який існує, з урахуванням Стандартів медичної допомоги (Додаток 6,7).

Працівники, у яких виявлені інфекційні хвороби, направляються на  лікування або санацію.  Допуск цих осіб до роботи проводиться тільки за наявності довідки лікувально-профілактичного закладу про видужання.

Суб`єкт господарювання додатково може встановити порядок проведення скринінгу температури тіла своїх співробітників в аптеках.

Згідно із Інструкцією із санітарно-протиепідемічного режиму аптечних закладів, персонал  повинен: зберігати верхній одяг та взуття відокремлено від технологічного  одягу  і  спеціального  взуття у визначеному місці (шафа тощо); до початку і в процесі роботи проводити дезінфекцію рук; перед відвідуванням туалету знімати технологічний  одяг,  а після відвідування – ретельно мити і дезінфікувати руки; не виходити за  межі  аптечного  закладу  в  технологічному одязі і спеціальному взутті.


Дотримання санітарного стану аптечних закладів

Детальний опис вимог забезпечення належного санітарного стану аптек,прибирання приміщень та догляду за устаткуванням визначений Ліцензійними умовами, та Інструкцієюіз санітарно-протиепідемічного режиму аптечних закладів, затвердженою Наказом МОЗ від 15.05.2006 № 275. 

Ліцензійними умовами передбачено, що приміщення та устаткування аптечного закладу підлягають прибиранню, дезінфекції, дератизації згідно з письмовими інструкціями, затвердженими ліцензіатом.

Приміщення аптечних закладів підлягають вологому прибиранню із застосуванням мийних і дезінфекційних засобів. Сухе прибирання категорично забороняється.

Підлога аптечного закладу підлягає вологому прибиранню не рідше одного разу на зміну, а стіни і двері – не рідше одного разу на тиждень із застосуванням дезінфекційних засобів. Стеля у виробничих приміщеннях підлягає очищеннювід пилу вологим способом не рідше одного разу на місяць.

Враховуючи існуючу ситуацію, аптечному закладу доцільно було б посилити заходи з прибирання аптеки, а також дезинфекції приладів та місць, які підлягаю частому торканню відвідувачами (вхідні двері, прилавки, місця відпуску лікарських засобів тощо).

Для прибираннярізнихприміщень (виробничих, вбиралень, службово-побутових, додаткових, залу для обслуговування населення) виділяєтьсяокремийінвентар, якиймаркується. Зберігання його здійснюється в спеціально визначеному місці (кімнаті, шафі) окремо за призначенням. Інвентар для прибирання вбиральні зберігається окремо.

Приміщення та устатковання кімнати для персоналу аптеки мають забезпечувати утримання та схоронність особистого та технологічного одягу відповідно до вимог санітарно-протиепідемічного режиму, а також можливість вживання їжі та відпочинку (обладнані шафами для одягу, холодильником, меблями).

Варто зазначити, що прийнятий Верховною Радою України Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)», передбачає адміністративну відповідальність за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннямиу розмірі штрафу для громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, для посадових осіб – у розмірі від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Однак, дотримання санітарних норм та правил наразі є важливим виконати не на папері для контролюючих органів, а для збереження власного здоров`я та здоров`я оточуючих.

 

Від Наталія Петрівська

Керівник GR-напрямку Асоціація рітейлерів України (RAU)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *