Думати треба не про надприбутки, а про здоров’я пацієнтів

Днями в Одесі вже традиційно відбувся дводенний  міжнародний фармацевтичний форум «Аптеки Світу–2020», участь у якому взяв і директор Аптечної професійної асоціації України, доктор фармацевтичних наук, професор Володимир Руденко.

На форумі він, зокрема, озвучив проблемні питання пов’язані з інтернет-торгівлею лікарськими засобами в Україні. Адже у зв’язку з прийняттям на час карантину урядової постанови № 220 «Про внесення змін до Ліцензійних умов», на території нашої держави нині відбувається безперешкодна торгівля та доставка ліків невідомими службами, в тому числі і рецептурних, що суперечить чинному законодавству. Відсутність відповідальності та контролю  породжує грубі порушення: недотримання  температурних умов зберігання ліків при їх доставці; ризики отримати фальсифіковані, підмінені, змішані або неякісні ліки; зростання самолікування; відсутність надання фармацевтичної опіки  та нівелювання значимості фармацевтичної професії.

Варто також  відмітити при цьому незахищеність кінцевого споживача, оскільки кур’єра складно притягнути до відповідальності, згідно з чинним законодавством.  Орієнтир сервісів з доставки ліків – не люди в селах, якими вони прикриваються, а гроші. Бо у селах, де немає аптек,  немає, зазвичай, ні пошти, ні кур’єрів. Крім того, не всі люди, особливо похилого віку, можуть робити замовлення онлайн. Мета того, що зараз відбувається в цьому плані, – отримання надприбутків без остраху та без відповідальності за здоров’я пацієнтів і за якість ліків, які вони потім споживають після неналежної доставки.

Європейські практики з онлайн торгівлі ліками за інформацією ВООЗ говорять про те, що, наприклад, в Данії заборонено продаж ліків без консультації лікаря. В Естонії, Бельгії та Великобританії не можна здійснювати продаж лікарських засобів без консультації фармацевта. У Швеції та Австрії взагалі недозволений продаж рецептурних ліків онлайн. Тобто, якщо ми дійсно прагнемо змін, то нам є з кого брати приклад.

Також  Володимир Руденко представив рекомендації АПАУ щодо законопроєкту № 3615-1 «Про внесення змін до статті 19 Закону Украї­ни «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами», який може всі ці вищезазначені  проблеми вирішити, якщо буде належним чином доопрацьований. Цей документ був ініційований групою народних депутатів, як альтернативний законопроєкту № 3615, і підтриманий 14 липня 2020 року на засіданні Верховної Ради України більшістю голосів.

На думку аптечної спільноти він враховує багато пропозицій представників фармацевтичного ринку України та європейський досвід. Перш за все, передбачає реєстр осіб, які будуть здійснювати електронну торгівлю ліками, обов’язкову наявність власної служби доставки у аптеки. В документі прописані вимоги до веб-сайту ліцензіата та перелік ліків заборонених до доставки.

Але існують і певні ризики. Директор АПАУ назвав серед недоліків законопроєкту відсутність визначеної відповідальності служб доставки, які можуть залучатися аптечними закладами на договірних засадах, повноважень державних органів у здійсненні контролю за доставкою лікарських засобів та такою діяльністю поштових операторів, адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення тощо.

У зв’язку з цим АПАУ пропонує: запровадити новий вид ліцензійної діяльності – «доставка ліків кінцевому споживачу»; передбачити консультацію фармацевта при он-лайн замовленні ліків; відпуск ліків виключно аптекою, з подальшою доставкою за дотримання всіх вимог виробника; дозволити доставку виключно ліцензіатам з роздрібної торгівлі ліками та з доставки; надати повноваження державними органам у сфері контролю за е-торгівлею та доставкою ліків; ввести адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення у сфері електронної торгівлі та доставки ліків, як для ліцензіатів, так і для тих, хто незаконно втручається у ліцензійну діяльність.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *