Мінекономіки замінило паперову Книгу відгуків та пропозицій на сучасні цифрові інструменти захисту прав споживачів.
Минулого тижня офіційно набув чинності наказ Мінекономіки, який скасовує обов’язковість ведення Книги відгуків та пропозицій. Це стало черговим кроком в напрямку дерегуляції, цифровізації бізнес-процесів та зменшення застарілих норм.
До цього підприємці були змушені витрачати час та значні кошти на адміністрування Книги відгуків та пропозицій, яка знаходилася у кожному торговому відділі та у кожному залі закладу громадського харчування. В рік такі витрати сягали понад 44 млн гривень. В цю суму включались організаційні витрати, призначення відповідального за неї, розгляд скарг. Варто зауважити, що наявність Книги не гарантувало розв’язання проблемних питань, які виникали у покупців.
На думку Мінекономіки, в сучасному світі є більш ефективні та зручні інструменти контролю та захисту прав споживачів. Так, можна залишати свої відгуки через “гарячу лінію”, електронне та класичне листування чи соціальні мережі. Крім того, сьогодні споживачі можуть звернутися до Держпродспоживслужби та її територіальних органів за захистом порушених прав як в паперовому, так і електронному вигляді (https://dpss.gov.ua/).
В територіальних органах Держпродспоживслужби та в багатьох місцевих держадміністраціях створені та функціонують консультаційно-інформаційні служби, де споживачі можуть отримати інформацію та допомогу по захисту своїх прав. Така практика цілком відповідає європейським та світовим стандартам, сприятиме налагодженню ефективної комунікації між бізнесом та споживачем й дозволить зменшити кількість “формальних” перевірок бізнесу.
Нагадуємо, що в березні 2019 році Уряд скасував обов’язкове ведення Книги відгуків та пропозицій. Проте вимоги та згадки про книгу скарг залишалися в низці нормативних документів, зокрема, наказах Мінекономіки. Сьогодні остаточно скасований цей застарілий та неефективний інструмент захисту прав споживачів.
«Об утверждении Инструкции о Книге жалоб и предложений в предприятиях торговли и общественного питания» З 6 жовтня 2020 року книга скарг та пропозицій більше не є обов’язковою в Україні. Добровільне використання книги залишилось дозволеним, натомість було скасовано штрафи за її неправильне оформлення
Книга відгуків і пропозицій — книга встановленої форми, у яку споживачі могли записувати свої скарги, пропозиції, відгуки та зауваження. В минулому підприємства роздрібної торгівлі та заклади ресторанного господарства незалежно від форм власності були зобов’язані вести таку книгу. Ведення паперової книги скарг скасовано 6 жовтян 2020-го року Кабінет Міністрів України постановою від 6 березня 2019 р. № 168 скасував обов’язкове ведення книги відгуків і пропозицій.
Нагадаємо, що Мінекономіки наказом від 16.06.2020 р. №1130 скасувало Інструкцію від 24.06.1996 р. №349, якою була затверджена форма та порядок застосування Книги відгуків і пропозиціи? на підприємствах роздрібноі? торгівлі та у закладах ресторанного господарства.